недеља, 29. јануар 2012.

KONKORDIJA ( Ujedinjeni u razlicitosti)


 Rad sa decom sa posevbnim potrebama zavredjuje najozbiljnije razmatranje problema u iznalazenju resenja.Jedna od takvih mogucnosti je konkordija ( ujrdinjeni u razlicitosti).
    Potreba za takvim ujedinjenjem je radi primene inkluzije.To dalje zahteva odredjene programe za rad sa decom sa posebnim potrebama ukljucene u redovne vaspitne grupe.
     Ponudjeni nacin bio bi : osnivanje INKLUZIVNOG CENTRA , formiranje ekspertnog tima strucnjaka sa zadatkom oformljivanja timova za izradu programa za rad sa decom sa posebnim potrebama  IEP individualni edukativni program nazvanim PETFIL i za rad redovnih vaspitnih grupa sa inkluziranom decom sa posebnim potrebama  -MODEL C OSNOVA PROGRAMA-nazvanim BISERLEND .
   Kljucne reci su : konkordija , inkluzija ,Inkluzivni centar,timovi,IEP - PETFIL , Model C osnova programa-
BISERLAND.   
                 
                           DOBRO    DOSLI  U  SVET  INKLUZIVNIH   NOVINA

Ovaj rad je nastao na jedan neobican nacin te iz tog razloga zelim da ovo podelim sa sirom javnoscu.Nastojala sam da verodostojno opisem postupak njegovog uoblicavanja.Ovde cu redosledom to i opisati.Trebalo je da uradim naucni rad za Simpozijum /Vaspitac za XXI vek/.Naravno da sam znala  o cemu  zelim da pisem ,o radu sa decom sa posebnim potrebama ali htela sam objediniti materiju tako da bude obuhvat iz sve tri pedagoske disciplone koje predajem studentima za vaspitace < opsta,predskolska i specijalna pedagogija >.
                   Dok razmisljam o pisanju rada slusala sam  muziku .Kako sam jedva ponesto znala da radim na racunaru odlucila sam da muziku slusam sa interneta i da je sama pronalazim.O tome nisam znala bas nista.Mnogo sam gresila ali i mnogo muzickih listi uoblicila.Ono sto je bitno u vezi muzike je da su mi se neke pesme non stop vracale u mislima i prosto zahtevale da se ne udaljavam kao u vezi njihovih izvodjaca.Tako sam tragajuci po internetu o svemu sto me imteresovalo u vezi novina za rad sa decom sa posebnim potrebam i naravno ya rad sa svim predskolcima prikupila oko 800 divnih melodija razlicitih zanrova.Sredjivala sam ih u takozvane "play lists". Ali jedna neobicna lista je zauzela pocasno mesto u stvaranju ovoga rada ovde cu navesti i izvodjace i nazive melodija jer su mi bile idealna inspiracija-ka izradi mog naucnog i humanog rada.Po mnogobrojnom slusanju i redosledu to je izgledalo ovako : Rhema Marvani  Decja Bozicnja pesma,
Hulio Iglesias-Litle Famili, decja pesma iz Super Simple Songs -Rain-Rain,Modra Rijeka u izvodjenju Radeta Serbedzije,Sempre-sempre,Viva per lej i Per tu volare Andrea Bocelli,Ave Maria -Plasido Domingo,Tvinie-dve devojcice  svirajuci na harmonikama vozile su rolsue u ogromnoj sali za vreme proslave, Deca Pireja Nana Muskuri ,En angel i Mama od Kelli Femily,Moja mama divno prica -decija pesma -Kolibri. Jedne
 noci jednostavno me je probudila rec KONKORDIJA ,za rec sam znala i ranije ali ne bas i njeno sustinsko znacenje.Zapisala sam je i vratila se u krevet.Ujutru sam sa suprugom pila kafu ispricah mu o toj reci i u jednom trenutku pozeleh da promenim kanal na tv-eu,kad tamo kviz i voditelj postavlja takmicaru pitanje "Protumacite nam sta znaci Konkordija"posto nije znao on mu saopsti da rec znaci "UJEDINJENI U RAZLICITOSTI".Da samo znate kako sam poskocila od radosti i uzviknula uaauuuuu moj rad ce se zvati KONKORDIJA.Jos ornije sam sela i produzila slusati muziku belezeci usput bitne sitnice u vezi rada.Tada  sam radila do kasno u noc  i u sredjivanju muzicke liste - La paloma - odjednom sam prosto cula Tiho noci -omiljenu pesmu Nikole Tesle a to je izgovorio ( 2007.g.) na koncertu u Nisu Rade Serbrdzija.Potrazih je i pronadjoh i gle cuda bas je bila ta pesma u njegovom izvodjenju pa jos i sa posvetom Nikoli Tesli .
Prosto nisam mogla verovati da je uopste moguce to sto se dogadja . U toj za mene dragoj noci sredjivala sam i neke video zapise o Tesli.Pocelo je da svice, pomislila sam pa sto ja ne poslusam malo Budjenje prirode Srbije i nenadmasnog Boru Dugica,njegovo muziciranje na fruli me je tako ponelo ali sam i kroz prozor pogledala u pravcu poja ptica u ranu zoru i kad cuh i stvaran ptica poj uskliknula sam od radosti uzviknula "uspela sam, uspela" a zatim sam samu sebe iznenadila pocela sam igrati indijanski ples kao sto oni igraju oko vatre dok su mi misli slale sav tok mog novog rada sa svim pojedinostima du u najsitnije detalje.Bio je srocen projekat u glavi i bi Konkordija i Inkluzivni centar, osmislih projekat u kompletu sa svim pojedinostima, zatim IEP program PETFIL, MODEL  C osnova programa  BISERLAND .Za mene je to bilo kao da sam u svetu "Pipi duga carapa" i znam dok god je tako uspesno cu stvarati. A sve citajuci o Tesli  i ono malo mog saznanja o njemu ali i neke vizije o njegovom stvaralastvu  doprinelo je to da se ja stvarajuci mislima igram i to je vec tako uspesno,te imam obicaj da kazem u mislima  me je naucio da se igram i stvaram ,te mu iz posebnog razloga cak iza duginih boja- poslah poljubac.Neobicno ali istinito  probajte pozelite i mozda ce i vama vas "Dopalgenger" , ako ne Tesla pomoci u necemu sto ce vam biti od zivotnog znacaja.Ovoga puta toliko o tome .
          Evo  tog rada u najkracim crtama, odnosno kako sam ga marta 26. predstavila javnosti .

                                                               KVO   VADIS  SERBIE                      
                             

                                      PROGLASENJE  GODINE HUMANE  KOMUNIKACIJE

                                    C O N T I E N T I Z A C A O  -  P R O S V E T LJ E N O S T                       


                                                 
                                                            Z L O   Z V A N O  I N K L U Z I J A  

             Obrazovna tehnologija je promenljiva .Vise nego ikada ,ona se ovih godina menja iz dana u dan.Dakle prisutne su stalne promene,odnosno,njeno usavrsavanje u pozitivnom smislu.Posto je inkluzija zadnjih godina veoma tretirani obrazovni program ,posebno u traganju i iznalazenju najadekvatnijeg nacina rada sa inkluziranom decom ,kao i sa tim vaspitnim grupama predlazemo jedno od mogucih resenja.     Inkluzija,dakle iziskuje i dalje jedno ozbiljno razmatranje od strane najvisih odgovornih ljudi obrazovnih institucija u drzavi . Autor ovoga rada smatra da je u sadasnjem stadijumu tretiranja inkluzije konkordija nesto sto bi pokrenulo jos vecu mobilnost svih odgovornih za pravilno trasiranje u sagledavanju obrazovnog programa - zvani inkluzija , a od predjenih "staza i  puteva" zavisice ishod . Moze se reci da su  Robinson (1969) knjigom Dole skole i Cimer (1973) stvaranjem novog obrazovnog kurikuluma odpoceli ovo danasne desavanje u obrazovnom sistemu.Godine 1975.putem crtanog filma prikazani su roditelji sa decom u kolicima i u narucju sa pogledom ka zatvorenim vratima vrtica i skole , a zeleli su uci  unutra sa decom.Zatim je usledila (1989.) Konvencija o decijim pravima.Zatim se u vrticima uvodi "Dan otvorenih vrata vrtica za roditelje i decu od osamdesetih godina prosloga veka i dalje do danasnjih dana .Godine( 1997.)poceli su se primenjivati novi vaspitno /obrazovni modeli rada takozvani -Model A i B osnova programa za rad sa predskolskom decom .
Zatim je (2005.) donesena zakonska regulativa o uvodjenju dece sa posebnim potrebama u redovni vaspitno obrazovni sistem .Deset godina nakon novog programa za rad u vrticima uvode se novine u skolovanj kadra za vaspitace.Obrazovna novina (2007) Bolonjski sistem obrazovamnja u okviru cega se studentima za vaspitace uvodi i predmet Specijalna pedagogija.Kako se nije imao adekvatan  novi sadrzaj za rad bar nama u Aleksincu ( studentima i meni ) internet je bio za to  kao u cuvenoj bajci " Sezam  open the thor" /"Sezame otvori vrata " za pretragu i nalazenje materijala za sadrzaj navedenog predmeta,kao i biblioteke skolska i sirom Srbije,casopisi,zivotni primeri,seminarski radovi,po sest pisanih priprema za inkluzivni rad ,diplomski radovi. Iz svega navedenog usledio je (2010.) autorov rad pod nazivom "Ideologija /ENERGIZAM-EMOCIJA  i pedagoski pravac TRI ENERGIJE u funkciji nastavnog sistema PRAKTICNO I GALAKTICNO " Tako je eto resenje zla  na cekanju pocelo da se resava laganim koracima ujedinjenja u razlicitosti i bi konkordija.Naime,trebalo je osmisliti ujedinjenje potrebnih kadrova za najuspesnije resavanje problema dece sa posebnim potrebama u obrazovnom smislu i njihovo inkluziranje u redovni vaspitno-obrazovni sistem.U ovom radu predocicemo osmisljeni nacin ujedinjenja strucnjaka iz obrazovanja,medicine,roditelja,dece i vaspitaca iz lokalne sredine, kako da stvaraju najadekvatnije uslove za vaspitno obrazovni napredak dece sa posebnim potrebama.Po autoru ovoga rada ovaj model je dobro osmisljen jer ce  u svom okrilju / hteli to oni ili ne / imati odgovarajuce strucnjake koji ce zbog svoje reputacije i  svoje odrzivosti iznalaziti najbolja resenja za rad sa decom sa posebnim potrebama.Te prdlazemo najpre stvaranje adekvatnog centra.
              INKLUZIVNI CENTAR- ovaj centar ce u svom  sklopu imati : SAVET ,Cit.Lit,Resor za otvorenu pomoc,Resor za bazu podataka o dijagnozama,Konsultativni forum strucnjaka ,Timovi za izradu  IEP planova
 PETFIL kao i za izradu Modela C osnova programa BISERLAND,Informativni resor ,Informator o radu ,Galeriju i jos ponesto po dogovoru i resavanju novina u skladu sa potrebama pristizuce dece!
            CENTRALNI INKLUZIVNI TIM - imace obaveze da izradi sledece :
           
    _                 KALENDAR DATUMA PLANIRANIH AKTIVNOSTI,

    _MULTIKULTUROLOSKI  PROGRAM  RADA,
    _EMAIL ZA EDUKATORE,
    _MAGNET PROGRAM ZA RODITELJE I DECU,
    _PODRSKA RODITELJIMA U ISTRAJAVANJU RESAVANJA DETETOVIH POTESKOCA,

                       LOKALNI INKLUZIVNI TIMOVI
    _Rad na blagovremenom uocavanju deteta sa posebnim potrebama,tokom meseca  s e p t e m b r a,
    _LIT( lokalni inkluzivni tim) formira se u zavisnosti od detetove dijagnoze i njegovih mogucnosti za rad,
   _ Detetovo stanje obrazlaze CIT-u,
   _Obavlja sve moguce konsultacije sa clanovima LIT-a,
  _  Nakon postignutog konsenzusa zajedno donose odluku o planiranju najadekvatnijeg programa za dete.

                      RESOR  ZA RODITELJE
  _   Upoznavanje roditelja sa radom ovakve institucije otpoceti medijima , putem radija i te-vea,
  _  Profesionalna medijska informisanost - kampanja < nas fah,
  _ Predocavanjem siroj javnosti o osmisljenom projektu i delovanjem u lokalnoj sredini ,
  _ Kontakti sa porodicom,
  _ Putem informatora upoznaju se sa mogucnostima rada institucije u smislu davanja usluga detetu a samim      tim i pomoc i podrsku  roditelja,
 _Obavestenje o poslu sa porodicom,
_Radionice o potrebama njihovog deteta i mogucnosti institucije IC,
_ Prica poditelja,
_ Registrovanje, ime i adresa ,
_Detalji o detetovoj bolesti i drugoj deci,
_Koja je pomoc detetu potrebna ,ponekad ce biti potrebna i urgrntna pomoc,
_ Svi ti podaci skladiste se u resor baze podataka.

                      RESOR  BAZE  PODATAKA  O DIJAGNOZI  DETETA

Ovaj resor ce asistenti- volonteri brizljivo urediti i uredno evidentirati sve potrebne stavke o detetovoj dijagnoziod cega ce zavisiti inkluzivno individualno edukovanje deteta, u odnosu na dijagnozu.
Dijagnoze mogu biti u odnosu na razvojne i funkcionalne smetnje podeljene u  sest kategorija i to:
ostecenje senzornih funkcija,poremecaj kognitivnih intelektualnih, perceptivnih i funkcija paznje,poremecaj kontrole misica,ostecenja fizickog zdravlja deteta,emocionalni deciji poremecaji i spoljasnji fakrori.
Deca asocijalnog ponasanja se mogu grupisati po nacinu ispoljavanja koje karakterisu (kradje ,nedisciplina, lazi, agresivnost , skitanje, neprilagodjenost, delikvencija,mucanje,lenjost,preterana ljubav ili mrznja prema roditeljima ili clanovima porodice).
Podela po Hrnjici (1997)g.Termin deca sa posebnim potrebama je mnogo siri i obuhvata:
Decu sa smetnjama u razvoju ( telesnim,mentalnim i senzornom ometenoscu )
Decu sa poremecajima ponasanja
Decu sa hronicnim oboljenjima
Decu sa emocionalnim poremecajima
Decu iz depriviranih sredina
Decu bez roditeljskog staranja
Zlostavljanu decu
Izbeglu i raseljenu decu i
Darovitu decu.

                                                KONSULTATIVNI  FORUM  STRUCNJAKA
                               
                                                                IE - tim za izradu  IEP- a                                                                 
                                                                       
                                                                      P E T F I L
Na osnovu blagovremeno prikupljenih podataka formira se IET- inkluzivni edukativni tim sacinjen od potrebnih clanova CIT- a i LIT-a po postizanju konsenzusa
Usaglasavanje za formiranje IE tima oko izrade programa
IE- tim izradjuje IEP program sa svim vaspitno obrazovnim ciljevima i zadacima za vaspitaca.
Svako pojedinacno program IEP nosice simbolican naziv PETFIL. (Obrazlozenje naziva najnoviji programi u predskolstvu u okviru svog naziva imaju slog- pet- ili- fil-kao i najcesce igre na internetu,a meni je eto zivot podario sinovljevu decu sa imenima Petra i Filip te je program nazvan po pocetnom slogu njihovog imena od imena PETRA uzet  prvi slog PET, takodje od filipovog imena FILIP  uzet je prvi slog FIL  i dobila sam rec PETFIL  sas vom originalno te smatram da nista nije slucajno pogotovu kada se radi o uklapanju naziva za oba programa to jest konacan program je dobio naziv simbolocnozbog nizanja IEP programa,dodavanjem kao u nisku bisera ,jedan po jedan u nisku bisera, sto se podudara sa dva sloga moga imena ono land htela sam da podseca na dizniland,neznajuci da to znaci zemljiste.Onda je to najoriginalniji nacin koji je mogao biti za jedan program i sto se tice zemlje Srbije ali i onoga sto ukazuje na to da je raditi na predskolskom tlu da tako kazem vise nego poynat mi teren jer sam u tim desavanjima veoma dugo).
In teresantno je i to da se originalnost u delu psiholoskog vidjenja razvoja covekove licnosti gde se smatra da dete bude onakav covek kao je izrastao i formirao se do svojih pet godina.Te je to vrlo moguce da najnoviji programi za rad sa predskolskom decom u svom imenu sadrze slog pet,ostavicemo to da vreme pokaze,jer sam misljenja da postoji i dublje znacenje od navedenog.

                                   
                                              CIT  U  IZRADI  EDUKATIVNOG MODELA  C

                                                B  I  S  E  R  L  A  N  D

Eto,jedan po jedan kao biseri u nisku bisera tako IEP programi PETFIL jedan po jedan u program nazvani BISERLAND. Integralno kolo didakticko-metodickih snaga tezi neminovnom i stalnom kretanju.Tako da prikupljeni IEP zvani PETFIL programi prikupljeni stvaraju novi model vaspitno obrazovnog rada Model C nazvanim BISERLAND.
U okviru BISERLENDA programi ce se izradjivati za tri sveta deteta i to :
1). TAKVO JE  - KAKVO JE - TVORCEVA  VOLJA - MAJCINA DUSICA,
2) DETE U REALNOM SVETU - IGROVNE AKTIVNOSTI  U  SVETU  STVARNOG,
3) DETE U SVETU FANTAZIJE ,DANAS IGROVNO - SUTRA MOZE BITI STVARNO.
 PET--IVER ( INKLUZIVNO  VASPITNI  EDUKATIVNI  RAD) BISERLANDA :
               
                      I  G  R  O  P  L  A  N
                      A  R  T  P  L  A  N
                      M  U  Z  I  K  O  P  L  A  N
                      R  E  A  L  O  P  L  A  N   i
                      F A N T A Z I   P L A N  

                     R  E  L  I  G  I  O  P  L  A  N <  SESTI  POSEBAN  PLAN  SA  AKTIVNOSTIMA ZA                                                                            SVE  ETODICKE  OBLASTI
                                                                     
                                              INRFORMATIVNI  RESOR

 Od nacina,inventivnosti  saradnji i pravilnoj individualnoj i timskoj komunikaciji  zavisice sve ono sto se odnosi na sektor o informisanja.

                                             P  U  B  L  I  K  O  V  A  NJ  E
S obzirom na to da ce se u centru tokom citave godine dogadjana  i desavanja odvijati shodno potrebama dece  te se mose reci da ce se publikovanje originalnih sadrzaja odnositi  na ono sto se zbilja radilo sa decom
                                             
                                                          Z  A  K  LJ  U  C  A  K  

                                  K    O    N    K  O   R    D    I   J   A    da       
                                  O    B R A Z O V N I M
                                  N    O V I N A M A  kao
                                  K    R E I R A N
                                  O    B R A Z O V N I
                                  R    A D   S A
                                  D    E  C O M  bude
                                  I     N I C I J A T I V A
                                  J    J E D I N S T V E N E   I    U N I K A T N E
                              A   КTIVNOSTI  KOJE  STVORISE  IEP  -  PETFIL I  MODEL  C
                                       
                               B    I    S    E    R    L    A    N    D
                                                       

Нема коментара:

Постави коментар